Sunday, May 14, 2023

Sõja simuleerimine

 

Minult küsiti (ja on eelmisel aastal juba korduvalt küsitud) kas on ka simulaatoreid, mis sõjas madistamist võimalikult täpselt simuleerivad? Eks Ukrainas toimuv on pannud paljud huvi tundma. Loomulikult, sellised simud on olemas, on õige vastus. Esimesed simulaatorid teadupärast loodigi ju armeedele. Tavainimene pääses nendele ligi alles personaalarvutite ajastul. Teen kiire ülevaate parimatest, millele eraisikutel on ligipääs.
 
Jalavägi: siiani parimaks simulaatoriks, mis jalaväelahinguid suudab simuleerida, peetakse modifitseeritud versioone Arma 3-st. Professionaalsete sõdurite kaasabil on sinna tehtud lisandeid mis simuleerivad võimalikult täpselt raadiosidet, meditsiini jne, et tekitada võimalikult reaalse lahingu effekti. Arma 3 parim omadus on ilmselt see, et sinu virtuaalne sõdur väsib ja ta käsi ei ole 100% paigal nagu on ka päriselus. Enamsti oled mängudes ikka nagu jumal, ei väsi, jooksed lõputult ja käsi on ka supertäpne. See erinevus ongi teinud sellest paljude jaoks popi simulaatori ja mängu. Tõsi, erinevate riikide armeedes on proovitud teha ka simulaatoreid otseselt armeedele aga nendele ligipääsu eraisikutel enamasti pole. Peamiselt on selliste simulaatorite eesmärk harjutada koostööd, mitte niivõrd tulistamise täpsust või muidu sõdurielu pisiasju. Meeskonna kokku harjutamiseks on need ehk isegi päris efektiivsed.
 
Soomus: kuigi mängurite hulgas on popid igasugu end simulaatoriteks kutsuvad tankimängud on siiski olemas kroonijuveel, mis ei ole mäng vaid puhtatõuline simulaator. Steel Beasts PRO on soomusvägede (ja üldse üksuste juhtimise) simulaatorite absoluutne tipp. Miks? Sest see on tehtud armeedele ning selle simulaatoriga õpetatakse reaalselt lääneriikide tankiste ja soomukimeeskondi. Omapärane on see teiste professionaalsete sõjaväe simulaatorite hulgas sest selle arendamise finantseerimiseks on simulaatori tootja teinud ka nn personal editioni, kus on mitmetasandilise väejuhtimise ja raadioside simulatsiooni osad ära jäetud kuid kõik ülejäänu ehk standardne tankisimu ja lihtsam kaardil vägede kamandamise osa on alles. Graafikale pole väga tähelepanu pööratud, tähtis on, et oleks ülitäpselt paigas soomukite ja tankide sisu, kõik mida ka päriselus teha saab ning füüsika lahinguväljal. Iga lask peab tegema matemaatiliselt täpselt seda mis ka päriselus juhtuks. Et tegu pole mingi lahja simulaatoriga näitab seegi kui paljud sõjaväeakadeemiad seda kasutavad, alates West Pointist kuni näiteks meie põhjanaabrite soomlasteni. Ja nagu päriselus ikka, nii ka selles ultrasimulaatoris võtab asjade selgeks tegemine piisavalt kaua aega nii, et kui just eriala fänn pole, siis tüdid ilmselt väga kiiresti ära enne kui midagi selgeks saad. Kui selgeks saad, siis terve päeva kestvad lahingud ja adreka laks on garanteeritud. Steel Beast Pro PE on olnud juba pikalt ultratäpsete simude fännide teenistuses, äsja ilmus sellele ka uuendus kuhu on juba lisatud Ukraina sõja õppetundide üks peamine osa – palju droone. Ah jaa, see maksab ikka sitaks palju ka nii, et ega normaalne inimene seda ju ei ostakski, mis on ühtlasi tootja üks eesmärke.
 
Lennundus: kui on soovi leida ultrasimu sõjaväelennukitele siis sellinegi on olemas. Selle nimi on DCS World ja seegi on välja arenenud firmast mis esialgu tootis sõjaväele simusid. Nüüdseks on DCS World üks popimaid sõjalennukite simulaatoreid, mida iseloomustab soov simuleerida maksimumi. Aastaid tagasi oli mul võimalus rääkida ameeriklastest A-10 lenduritega, kes ütlesid, et teavad väga hästi mis simust ma räägin ning ütlesid, et seda kasutatakse üsna ohtralt kokpiti õppes. Iga lennuk on tehtud nii detailselt täpseks päris lennukite jooniste ja 3D mõõtmiste järgi, et firmal on olnud ka kohtuasi kus ühte selle töötajat süüdistati spionaažis. Kuna tegu on lääne ja Venemaa ühistootega, siis nüüdseks on firmal olnud seetõttu ohtralt probleeme kuid see ei tähenda, et professionaalid üle maailma seda ei kasutaks. Manuaalid on põhimõtteliselt ümbertehtud ja mugandatud koopiad päris lennukite manuaalidest ja on kõik sadu ja mõnel juhul peaegu tuhat lehekülge pikad. Kui keegi tahab teada miks lääneriikide lennuvägede profid on korduvalt öelnud, et Ukraina soov lääne lennukeid kohe saada pole teostatav siis selleks ei pea palju tegema. Arvate, et teie inglise keel on hea? Lugege korra neid manuaale ja siis arvake uuesti. See erialane tehniline keel, mis koosneb sadadest keerulistest lühenditest, millega lennukite pardaarvutite programme lahingu ajal juhitakse, ajab normaalsel inimesel ikka juhtme kokku. Arvestades kui suur probleem on inglise keele oskus Ukraina sõjaväe ealiste hulgas, siis julgen väita, et lennukeid me niipea Ukrainas ei näe, sest väljaõpe võtab aega ka minimaalselt aastaid.
 
Laevastik: see on ilmselgelt kõige vähem kaetud simulatsioonidega, mis oleksid ka ikka simulaatorid, mitte niivõrd mängud. Õnneks on üks erand, mis eriala proffide hulgas siiani laialt populaarne kuid tavamängurite hulgas mitte. Sõjalaevastike simude tootmisele keskendus aastatuhande alguspoolel väiketootja nimega Sonalysts Combat Simulations, mis mõne aastaga suutis teha rea allveelaevasimulaatoreid kuid mille tõeliseks pärliks sai hoopis vähetuntud modernse merelahingu simulaator Dangerous Waters. See simuleerib allveelaeva ja modernse pealvee laevade lahingut ning saab sellega siiani väga hästi hakkama. Isegi nii hästi, et sellele pole konkurenti tekkinud. Nagu enamasti ultrasimudel ikka, graafikale pole väga tähelepanu pööratud, tähtis on reaalsuse simuleerimine. Simulaator on kutseliste mereväelaste seas siiani väga populaarne, kamp ameerika allveelaevnikke tegi sellele näiteks terve hunniku stsenaariume mis on koopiad reaalsetest õppustest. Teadupärast kestavad allveelaevade ja laevastike õppused päevi ja lausa nädalaid nii, et näiteks sukeldumise, hiilimise ja teise allveelaeva otsimise stsenaarium, milles kestus on alates poolest ööpäevast, pole miski erand. Jälle, normaalne arvuti taga veidi meelelahutust otsiv mängija ei viitsi sellise ultrasimuga jännata aga õnneks leidub ka neid, kellele maksimumi simuleerimine pakub huvi.
Ja lõpetuseks. Simulatsioon ei suuda kunagi kopeerida päriselu. Kes tahab parimat reaalset kogemust, läheb Kaitseliitu. Sellest paremat varianti pole meil siin olemas.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home