TELEVISIOONI TULEVIK
Selle aasta alguses on lääne meedia arutanud ohtralt ühel meelelahutusäri puudutaval teemal. Netflixi boss teatas, et tavapärane TV sureb välja veel lähema kümne aasta jooksul. Kas see ikka on nii? On lineaarne TV suremas?
Lugesin läbi terve hunniku artikleid ja analüüse ning vastus oleks päris pikk ja keeruline aga lühidalt kokku võttes - päris suremas mitte aga peamise turuliidrina meelelahutusmaailmas on traditsiooniline lineaarne televisioon (muide ka aeglase tempoga jutusaadetel põhinevad raadiojaamad) oma valitsejapositsiooni ära andmas. Suuresti tulevad muutused inimpõlvkondade vahetumisega lähema kümne-viieteistkümne aasta jooksul. Kui meie mõistes nn nõukogudeaegne põlvkond pealt kaob ning milleeniumivahetuse (ja sellest hilisemad) põlvkond saab domineerivaks, siis on ka lineaarne televisioon kadumas. Põhjuseks muidugi striimingu pealetulek. Raadio päästjaks saavad kaks asja - auto ja podcast. Otse kuulatakse aina rohkem kiiret, tempokat, uudset. Jutusaated jäävad podcastidesse. Televisioonis on ellujääjateks kindlaid teemasid pakkuvad kanalid, näiteks lastesaated, sport, uudised. USAs on televisiooni otse vaatamine noorte täiskasvanute hulgas sisuliselt juba null. Striiming on selles vanusesegmendis teinud puhta töö. Samasugune lainetus rullub ülejäänud läänemaailmast veidi hilinenuna üle. Kuid see ei tähenda, et televisiooni enam üldse ei vaadata. Tõsi, õhtused kogu perega televiisori taha kogunemised lemmikseriaali või saate otsevaatamiseks, see aeg on juba läbi. See tähendab ka, et reklaami müük telekanalites on suremas, kirjutavad analüütikud. Kuid kui telekanalid suudavad end eriliseks teha, müüa kindlat teemat, siis on neil võimalusi. Nn laiatarbe meelelahutust, sporti, uudiseid ja kõike muud korraga pakkuvad kanalid on aga kadumas ajalukku. Nii, et jah, päris suremas pole aga evolutsioon on küll toimumas ja see on kiire, on kõikide analüütikute üsna ühene arvamus. Lääneriikides on põlvkondade vahe ka väiksem, üleminek toimub sujuvamalt. Meil on Nõukogude Liidu aegse ja taastatud vabariigi aegsete põlvkondade vahe väga suur ning vahetus toimub kiiremini, üleminek tuleb palju järsem. Erameedia, eriti eratelekanalite, jaoks tähendab see raskete aegade saabumist veel selle aastakümne lõpuks. Lisaks on televisioonis kadumas selline varasem tähtis näitaja nagu prime time, kuna järelvaatamisest saab/on saanud peamine televaatamise kasutusliik. Raadiotel seevastu on vastupidi, prime time (hommik) määrab aina rohkem. Kes suudab hommikusaates (hetkel kui pered autode, bussidega kooli ja tööle liiguvad) uued põlvkonnad ennast kuulama panna, selle ellujäämisvõimalus pikas perspektiivis on suurem.
0 Comments:
Post a Comment
Subscribe to Post Comments [Atom]
<< Home